Festival van Vlaanderen Mechelen Mechelen/Kempen krijgt in 2017 een volledig nieuwe look, met een nieuwe huisstijl en website. De omschakeling kondigt een nieuw tijdperk aan bij het Festival, waarin Jelle Dierickx als nieuwe directeur zorgt voor enkele frisse inhoudelijke vernieuwingen. De campagne en huisstijl werden gecreëerd door kunstenares en grafisch vormgeefster Emilie Lauwers. Voor het nieuwe logo van Musica Divina koos ze voor een cirkel: een symbool dat zowel in het Christendom als in andere religies en levensbeschouwingen staat voor het goddelijke en het eeuwige.
Directeur Jelle Dierickx: "Als logo is een cirkel het meest logisch. Het symbool is een verbindende factor tussen verschillende religies en levenshoudingen. Er zijn veel zinvolle connotaties mogelijk in de context van Musica Divina, onder andere met een aureool, de slang die in diens eigen staart bijt, de verschillende hemellichamen, het yinyang-symbool, de idee van de Œgrote geest¹ bij de Native Americans, etc. Belangrijk is ook dat het een cirkel is die via kalligrafie tot stand gekomen is. Geen zogenaamd perfecte cirkel die door een computer gegenereerd werd, maar een unieke cirkel in beweging, die ook aarzelt, die omarmt, die deels openblijft. Op deze manier staat het beeldmerk ook voor evolutie, voor persoonlijkheid."
Zoals Poesia Divina de mogelijkheid biedt aan dichters om een nieuwe hemel en aarde te schrijven, zo ging Emilie op zoek naar een visueel antwoord op het festivalmotto. Onze aarde maakt deel uit van een zonnestelsel met negen hemellichamen. Ook Musica Divina heeft negen concertlocaties. Emilie gebruikte de meest eenvoudige materialen om het Musica Divina universum vorm te geven. Negen planeten van ijzerdraad en aluminiumfolie, simpele proppen papier en stof waar de stukjes tape en de nietjes gewoon in te zien zijn komen tot leven als de studio verduisterd wordt en de spots aangaan. De planeten spinnen om hun as aan een grote mobiel, ze zingen. Het is de magie van theater, van samen, gedurende de tijd van een concert, geloven in de kracht van creatie. Aan de campagnebeelden werd de kleur goud toegevoegd - in referentie naar de kerkelijke context van het festival maar ook als warm een feestelijk edelmetaal. We kozen voor het lettertype Avenir, met een ronde O en een toepasselijke naam.
Kunstenares en vormgeefster Emilie Lauwers studeerde grafische vormgeving/typografie in Gent. Ze ziet de vormgever als een vertaler, die op zoek gaat naar de juiste vorm op basis van de gegeven inhoud. Dat doet ze op een intuïtieve, maar sterk gestructureerde manier. Emilie werkte als vormgever voor o.a. Arjan van Dijk Groep, Operastudio Vlaanderen en Middagconcerten van Antwerpen. Ze verzorgde projecties voor barok ensemble Amaranthus en het koor Novecanto en is vast fotograaf bij theatergezelschap l'Acteur et l'écrit en Les Métamorphoses Orchestra. Als scenografe werkte ze o.a. voor de Vlaamse Opera en Het Paleis, als illustrator voor uitgeverijen als De Eenhoorn en Van Halewyck. Onlangs maakte ze de campagnebeelden voor Concertgebouw Brugge.